I 1987 besøkte Gjermund Glittfjell hjulmaker Thorolf Henriksen i Solbergelva i forbindelse med en kunst-og håndverksoppgave. Oppgaven hans var å se på et utdøende yrke i Nedre Eiker og Norge. Den besto i å lage en generell historisk del om hjulets historie samtidig som det var viktig å beskrive den prosessen som hjulmakeryrket er.
Det eneste spor en mener å ha etter en hjul/vognmaker er fra en gård i Tønsberg-området rundt 1362. Gården kaltes Kartar Busin som stammer fra ordet Kartr, som betyr kjerre. Dette kan tyde på at en hjul- eller vognmaker hadde bosted der.
I siste halvdel av 1500-tallet omtales en mann i Bergen som hjulmaker, men første gang en mann er innført som hjul/vognmaker er i Bergens borgerbok datert 1828.
Det er fra denne perioden at hjul- og vognmakerne får sin glanstid i Norge. Norge er på vei inn i det store «hamskiftet» og på alle fronter er det en rivende utvikling i veiforbindelsene. Rundt 1950 stagnerer hjulmakeryrket, da nye typer hjul er kommet på markedet. I 1980-åra er det bare noen få hjulmakere igjen.